Zeven gouden tips om gezond oud te worden

Of je nu 20, 40, 60 of 80 bent, we denken er allemaal wel eens over na. Het is iets dat je zelf niet in de hand hebt. Althans gedeeltelijk. “Het ouder worden” en hoe je je dan voelt. Zelf ben ik van mening dat een gezonde levensstijl belangrijk is maar dat dat niet alles bepaalt. Het is voor een gedeelte ook genetisch bepaald. Neem mijn opa. Hij is 93 geworden, rookte met plezier zijn sigaartjes (wel als oma niet in de buurt was), lustte graag op zijn tijd een borreltje en was supergezond. Mijn oma daarentegen rookte en dronk niet, had veel meer gezondheidsklachten en is niet zo oud geworden als opa. In hun tijd was er geen “Schijf van Vijf”, werden groenten gruwelijk lang gekookt, hoorde een stukje vlees met jus erbij en bestonden er geen halfvolle, light of cholesterolverlagende producten.

Voor zover mijn visie op de genen. Behalve je genen komt er ook nog een portie geluk om de hoek kijken.

Een gezonde levensstijl is iets wat je wel zelf in de hand hebt. Wat zijn belangrijke tips om rekening mee te houden? Ik heb mijn belangrijkste 7 tips op een rijtje gezet. Sommige zijn wellicht bekend, andere minder. Ik hoop in ieder geval dat je er wat aan hebt!

De quote is van Toon Hermans. “Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.” Lachen is niet alleen gezond, het verbindt ook mensen. Niet alleen lachen maar ook het hebben van een positieve levensinstelling is heel belangrijk.

Probeer stress te vermijden. Nu is dat gemakkelijk om te zeggen. Je zult maar net in een behoorlijke stressperiode zitten. Probeer tijd vrij te maken voor een lange wandeling. Of het nu mooi weer is of je loopt met een regenjas aan. Het doet altijd goed. Neem een goede vriend of vriendin mee, waar je mee kunt praten. Gedeelde smart is altijd nog halve smart!

In wat voor situatie je ook zit, probeer altijd goed en gezond te eten. Dat begint ’s morgens al met een ontbijt. Wat ook belangrijk is dat je altijd rustig eet en goed kauwt.

Dol op een lekker wijntje? Beperk je tot 1 à 2 glazen in het weekend. Dan is het geen gewoonte, kun je er naar uitkijken en er extra van genieten. Drink wel altijd minimaal 1 liter water of groene thee per dag. Kun je zeggen dat je een wijntje of een biertje kunt beperken tot het weekend, iets wat je beter helemaal kunt laten is het roken. Niet alleen slecht voor de gezondheid maar ook nog eens slecht voor je portemonnee!

Probeer in ieder geval gemiddeld 8 uur te slapen per nacht. De een heeft genoeg aan 7 uur, een ander 9 uur. Slaap je goed dan bouw je voldoende weerstand op.

Onlangs stuurde een vriendin mij een artikel door dat een recente studie had uitgewezen dat grootouders die anderen helpen, bijvoorbeeld door op te passen op de kleinkinderen, gemiddeld 7 jaar ouder worden. Toen ik dit las dacht ik aan al die mensen die gewild of ongewild nooit een partner en/of kinderen hebben gehad. Leven zij dan korter? Nee hoor, het gaat erom dat je sociaal en maatschappelijk actief bent en blijft. Zorg ervoor dat je goede contacten met familie en vrienden onderhoudt. Doe je je werk en kruip je vervolgens achter de geraniums om verder de deur niet meer uit te gaan dan is dat je eigen beslissing. Maar goed voor je gezondheid is het niet.

Bewegen is belangrijk. Probeer iedere dag een half uurtje te wandelen of te fietsen. Bovendien is de buitenlucht ook nog eens goed voor je botten. En wat voel je je heerlijk wanneer je na een flinke wandeling in de kou in een lekker warm huis komt!

About the Author

admin
Author with 253 posts
More about admin

Related Articles

Leave a Comment

Babbels en Brabbels is een blog voor de niet zo piepjonge, maar wel actieve 50-plusser die nog volop in het leven staat.