Reviews in de horeca. Hoe betrouwbaar zijn ze?

Het hotel waar we een paar dagen verbleven tijdens onze vakantie was simpel maar schoon. Toen we onze kamer binnenkwamen zagen we dat er ter verwelkoming rozenblaadjes op het bed waren uitgestrooid. Het was een kleine geste, maar hierdoor ging voor ons de kwalificatie van 2 sterren gelijk met een ster omhoog. Misschien niet helemaal terecht want de ligging was niet bepaald grandioos en het was en bleef een simpel hotel. Maar toch. In welk 5 sterren hotel word je verwelkomd met rozenblaadjes?

Wanneer ik op Google “Hoe betrouwbaar zijn recensies?” intoets kom ik een heleboel tegen over dit onderwerp. De algehele tendens is dat er regelmatig naar wordt gekeken maar dat de betrouwbaarheid vaak in twijfel wordt getrokken.

Voor mij reden om een aantal willekeurige mensen naar hun ervaringen te vragen. Ik moet zeggen dat de persoonlijke ervaringen aardig overeen kwamen met wat er op internet over geschreven staat.

“Zelf kijk ik nooit naar recensies. Het ene moment is iemand ontevreden en geeft een cijfer 2 en het andere moment vult iemand een 10 in. Dat klopt dan toch niet? Ik kan me zo voorstellen dat degene die een 2 geeft regelmatig in restaurants komt en vergelijkingsmateriaal heeft terwijl de persoon die een 10 invult misschien minder ervaren is in het restaurantbezoek en heel gauw tevreden is. Zelf ga ik uit van mijn eigen mening. Is het restaurant goed, dan zien ze me nog eens terug. Is het niet goed dan ga ik er niet meer naar toe”.

“Een broer van een vriendin van me heeft een eigen restaurant. Mijn vriendin vroeg mij (en een paar andere vriendinnen) om een positieve recensie te plaatsen. Je moest invullen wanneer je er geweest was. Ik was er nog nooit eerder geweest en heb een fictieve datum ingevuld en een positief verhaal. Dat is keurig geplaatst”.

“Wat je ook vaak ziet is dat wanneer iemand een slechte recensie gegeven heeft er vervolgens in hele korte tijd een heleboel goede recensies komen, waardoor het gemiddelde weer op hetzelfde niveau staat. Is dit toeval of gebeurt dit op verzoek?”

“Ik had een negatieve beoordeling over een restaurant. Daar ging ook echt alles fout. Dit verhaal is nooit geplaatst en ik heb ook nooit meer iets van Iens gehoord. Vanaf die tijd doe ik er ook niets meer mee”.

“Mijn vriendin en ik gingen op vakantie naar Zanzibar. Na een paar weken rondtrekken wilden we de laatste dagen nog even van luxe genieten. Ik boekte een belachelijk duur hotel dat op een bookingsite een 9,2 als recensie had. Het was het slechtste hotel van de hele vakantie. Slechte ligging en het was oud en vies en de kamerdeur sloot niet. Heel anders dan vermeld. Er klopte dus helemaal niets van de recensie”.

Sommige gerechten zien er uit als ware kunstwerken. Zo ook dit dessert.

“Als ik bij een restaurant ga eten dat gemiddeld een 7 scoort met de reviews ga ik ervan uit dat ik niet in een toprestaurant zit. Maar vaak is de rekening dan ook navenant”.

“Belangrijk is hoe men met klachten omgaat. Zo waren we een tijdje geleden bij een restaurant waar die avond nogal wat mis ging. Als ik hier een recensie over zou hebben geschreven was het een slechte geweest. Maar wat gebeurde er? De eigenaar van het restaurant kwam naar ons toe om zijn verontschuldigingen aan te bieden. Er waren die dag zieken waardoor de service die normaliter gegarandeerd wordt, deze avond niet kon worden waargemaakt. Hij bood aan om de drankjes en de koffie voor zijn rekening te nemen. Ook al had hij dat niet gedaan, het feit alleen al dat de klacht serieus genomen wordt, doet veel.”

 

About the Author

admin
Author with 253 posts
More about admin

Related Articles

Leave a Comment

Babbels en Brabbels is een blog voor de niet zo piepjonge, maar wel actieve 50-plusser die nog volop in het leven staat.