Ons Gheluk brengt Geen Geluk

Met Babbels en Brabbels probeer ik altijd een eerlijke mening te geven. Dus als ik ergens enthousiast over ben, is dat omdat ik daar echt tevreden over ben. Is dat niet het geval dan schrijf ik dat ook. Zoals die woensdagavond in december toen wij met vrienden gingen eten bij het restaurant Ons Gheluk in Heusden. Eens en nooit weer!

Het regent pijpenstelen. Hoewel ons bij het reserveren verzekerd is dat er op woensdagavond altijd wel een plekje vrij is voor de deur, is dat deze avond niet het geval en moeten we een stuk lopen voordat we uiteindelijk de auto kunnen parkeren. Bij binnenkomst worden we vriendelijk ontvangen door een jong meisje en naar onze tafel bij het raam gebracht. Ze vraagt ons wat we willen drinken en of we alvast wat brood willen. Dit is bij veel restaurants gratis, echter niet bij Ons Gheluk, daar rekenen ze voor een paar stukjes brood 4,50 euro. Tafelgenoot heeft een vraag over de huiswijn. De serveerster weet hier geen antwoord op. Ze vertelt dat ze nog op school zit en dat nog niet geleerd heeft. Blijkbaar heeft ze geen fiducie in de kennis van haar baas want ze biedt ook niet aan om het hem te vragen. Het tocht behoorlijk en tafelgenote die bij het raam zit heeft hier last van. Zij doet het gordijn dicht. De serveerster, die even later voorbij komt zegt hierover: “Ja daar hebben meer mensen last van. Er zit bovenin een kier en ik weet niet of dat al gemaakt is”. Stom dat ik niet eerst de recensies gelezen heb, want ook hier komt dit naar voren. Iemand klaagde hierin over de kou en schreef dat er aan een ander tafeltje mensen met een dikke winterjas aan zaten te eten!

Na verloop van tijd komt een ander jong meisje onze bestelling opnemen. Pakweg 20 minuten later staat serveerster nummer 1 opnieuw aan onze tafel om de bestelling weer op te nemen. “Mijn collega loopt hier stage en ik begrijp niet wat ze heeft opgeschreven”. Enfin, ze vertrouwt blijkbaar haar eigen handschrift ook niet, want 10 minuten later staat ze opnieuw voor onze tafel. We hadden om 19.00 uur gereserveerd en inmiddels is het al 20.15 uur en hebben we behalve de stukjes brood nog niets te eten.

Als het eten uiteindelijk komt blijkt het niet het wachten waard te zijn geweest. De kwaliteit is matig. Zo hebben we als voorgerecht scampi’s waarvan het darmkanaal niet is schoongemaakt en die werkelijk zwemmen in de vette olie. De gamba’s die tafelgenoot als hoofdgerecht heeft, zijn niet gepeld. Maar er is ook geen vingerkommetje, doekje of extra servet bij om je handen mee af te vegen. Zelf heb ik tournedos met champignonsaus. De saus smaakt verdacht veel naar de Knorr saus die ik vroeger altijd maakte. Bij het hoofdgerecht wordt aardappelgratin geserveerd. De serveerster vraagt ons of wij hier soms nog een portie friet bij willen. Op de opmerking dat er toch een aardappelgerecht bij het hoofdgerecht wordt geserveerd is het antwoord: “O, maar dat is maar een heel klein schaaltje”. Daar heeft ze gelijk in. Twee kleine schaaltjes aardappelgratin voor 4 personen. We besluiten daarom er 1 portie friet bij te nemen. Kosten 3,75 euro extra.

Het duurt erg lang voordat de gerechten gebracht worden en nog voordat we aan ons hoofdgerecht beginnen, is het restaurant, waar het al niet druk was, nu helemaal leeg. De twee serveersters beginnen alle tafels al schoon te maken. Tafelgenote maakt hier een opmerking over en de reactie is: “We hebben morgenmiddag een grote high-tea en gaan nu alvast de tafels schoonmaken en de tafels dekken. We moeten de toiletten ook nog schoonmaken”. Waarop tafelgenote reageert: “Nou, ik hoop dat jullie hier niet dezelfde doekjes voor gebruiken”.

Een leeg, koud restaurant waar alvast schoongemaakt wordt. Tot overmaat van ramp duurt het ook nog eens erg lang voordat we ons eten krijgen. We zijn dan ook pas om 22.30 uur klaar. Dat terwijl we er om 19.00 uur waren! Alle vier zijn we het erover eens: de koffie drinken we bij ons thuis met de verwarming een graadje hoger!

Dat was eens maar nooit meer. De rekening bedroeg 249,40 euro. Voor dat geld hadden we met zijn vieren heerlijk kunnen eten in een goed restaurant waar het bovendien ook lekker warm was geweest!

’s Nachts word ik ook nog eens ziek. Maar zoals zo vaak als je ziek bent, weet je niet wat de oorzaak is. Was het het eten, de kou of de kater dat je gezellig met vrienden iets wilt ondernemen dat (afgezien van het goede gezelschap) uiteindelijk een sof bleek te zijn?

 

 

About the Author

admin
Author with 253 posts
More about admin

Related Articles

Leave a Comment

Babbels en Brabbels is een blog voor de niet zo piepjonge, maar wel actieve 50-plusser die nog volop in het leven staat.