Goede voornemens? Meer bewegen!

Het nieuwe jaar is altijd bij uitstek dé tijd om aan goede voornemens te beginnen. In de top 5 hiervan staan ieder jaar meestal dezelfde dingen, zoals meer tijd besteden aan sociale contacten en het vaker opzoeken van familie en vrienden. Afvallen is ook niet weg te denken uit het lijstje, evenals meer sporten, minder alcohol drinken en (als je tenminste nog rookt) stoppen met roken. Weet je dat je zonder al teveel moeite meer kunt bewegen?

Zelf ben ik geen fervent sporter. Een aantal jaren geleden nam ik een duur abonnement op een sportschool om te proberen wat overtollige kilo’s kwijt te raken. Ik ging met de auto naar de sportschool om mij daar vervolgens in een binnenruimte te laten afbeulen op een fiets. Niet doen dus! Tenzij je voldoende zelfdiscipline hebt en dat heb ik helaas op sportief gebied niet. Maar er zijn genoeg alternatieven.

Schaf een boodschappenkarretje aan en ga lopend de boodschappen doen. Of ga op de fiets. Dan ben je niet alleen sportief bezig maar adem je bovendien frisse buitenlucht in. Probeer ’s avonds na het eten even een wandelingetje te maken. Al is het maar een kwartiertje, je zult merken dat je je de hele avond veel fitter en frisser voelt! Spreek met vriendinnen af. Zo had ik laatst met een vriendin afgesproken om een eind te wandelen. Het was ’s morgens zo mistig dat ik eigenlijk wilde afbellen. Maar toen ze me kwam ophalen kwam er juist een mager zonnetje tussen de mist tevoorschijn en werd het een prachtige, zonnige middag. Als ik niets had afgesproken was ik ook niet gegaan!

Het Nederlands Instituut voor Sport & Bewegen (NISB) heeft een beweegnorm vastgesteld. Om gezond te blijven moet je 5 dagen per week een half uur per dag bewegen. Hieronder wordt niet alleen sporten bedoeld, maar ook als je aan het stofzuigen bent of aan het werk in de tuin voldoe je aan deze norm.

Tot slot nog een paar “sportieve” tips. Begin de dag met wat rek- en strekoefeningen. Pak standaard (behalve als je zware dingen moet sjouwen) de trap in plaats van de lift. Als je kleinkinderen er zijn ga gezellig met ze aan de wandel of ga met ze spelen. Verstoppertje of tikkertje spelen vinden ze altijd leuk. Of wat denk je van touwtje springen? Probeer iets minder te slenteren tijdens het shoppen en iets steviger door te lopen. Telefoneren kun je rustig op de bank doen, maar je kunt ook de kamer doorlopen. Dan ben je toch weer in beweging. Ook als je televisie aan het kijken bent kun je tussendoor best wel wat rek-, strek-, of ademhalingsoefeningen doen.

En wat helemaal van deze tijd is zijn de apps, waarbij je vanuit huis aan de slag kunt gaan. Of de gratis online mogelijkheden. Ga eens op internet rondstruinen. Dan kun je vanuit je luie stoel kiezen wat het beste bij je past om vervolgens lekker aan de slag te gaan.

 

 

About the Author

admin
Author with 253 posts
More about admin

Related Articles

Leave a Comment

Babbels en Brabbels is een blog voor de niet zo piepjonge, maar wel actieve 50-plusser die nog volop in het leven staat.