Afvallen, zonder dieet en zonder al te veel moeite?

De meesten onder ons willen het allemaal wel: een paar kilootjes minder zonder dieet en zonder hier al te veel moeite voor te hoeven doen. En dat is wel degelijk mogelijk! Lees onderstaande tips die er voor zorgen dat je, gecombineerd met wat extra beweging (zie http://babbelsenbrabbels.nl/goede-voornemens-meer-bewegen/), toch een paar kilootjes kwijt raakt.

Begin de dag met een glas lauwwarm water. Eventueel kun je het sap van een uitgeperste citroen er bij doen. Het verbetert de spijsvertering en is goed voor de stoelgang.

Het is misschien even wennen, maar drink je koffie en thee zonder suiker.

Drink geen frisdrank meer maar water. Wil je hier een smaakje aan toevoegen doe er dan een paar muntblaadjes in of een paar schijfjes citroen.

Algemeen bekend is dat je veel water moet drinken. Het je geen zin om de hele dag water te drinken dan kun je ook (kruiden)thee zonder suiker drinken. Om bij te houden hoeveel water je drinkt vul je ’s morgens een lege fles met water. Ga je de deur uit? Neem dan altijd een flesje water mee voor onderweg. Drink je een glas water voor het eten dan vermindert dat je hongergevoel.

Om je vetverbranding op gang te houden is het goed om tussendoortjes te eten. Probeer dan wel gezonde tussendoortjes te nemen, zoals een appel, een stuk komkommer of wat tomaatjes.

Eet gewoon wat je altijd eet en lekker vindt. Maar probeer eens kritisch te kijken naar wat goed is en minder goed. Eet meer groenten en minder “dikmakers”. Dol op lekkere toetjes? Magere yoghurt of kwark met vers fruit is ook lekker. Heb je een calorierijk toetje probeer dan de hoeveelheid te halveren en hier juist heel langzaam met kleine hapjes van te genieten.

Langzaam eten en goed kauwen is sowieso een aanrader.

Probeer doordeweeks het glaasje wijn te laten staan. Dan smaakt het in het weekend des te lekkerder! Heb je hier moeite mee, neem dan een kleiner glas of vul het glas maar voor de helft.

Eet bruin of volkorenbrood. Ook als je rijst of pasta maakt, kies dan voor de volkorenpasta en zilvervliesrijst. Maak je pasta dan is dit niet alleen veel lekkerder van verse producten in plaats van een potje kant en klare saus. Er zitten bovendien veel minder suikers in.

Zorg er wel voor dat je voldoende eet. Te weinig eten zorgt er niet voor dat je sneller afvalt. Bovendien krijg je eerder trek.

Zit je aan het eind van de avond aan een kop thee voor de buis neem dan een handje verse, ongebrande noten in plaats van zoetigheid. Kun je de chips of de M&M-tjes niet weerstaan? Pak dan niet de hele zak, maar doe dan een kleine hoeveelheid op een schoteltje. Ook hiervoor geldt: rustig eten en genieten!

Maak voor je zelf een realistisch doel over hoeveel je wilt afvallen en in hoeverre jij je daar prettig bij voelt. Zelf ben ik zo’n 10 jaar geleden eens drastisch gaan lijnen. Na een maand was ik reuze trots dat ik 5 kilo was afgevallen. Maar wat gebeurde er? Mensen die ik een aantal weken niet gezien had vroegen mij: “Wat is er met jou aan de hand? Wat zie jij er slecht uit!”

 

 

About the Author

admin
Author with 253 posts
More about admin

Related Articles

Leave a Comment

Babbels en Brabbels is een blog voor de niet zo piepjonge, maar wel actieve 50-plusser die nog volop in het leven staat.