Afvallen, het kan echt, geen dieet en geen sportschool!

Het is inmiddels alweer half januari. Een van de meest genoemde goede voornemens bij de start van een nieuw jaar is afvallen. De bladen doen hier ijverig aan mee en beginnen het nieuwe jaar met allerlei afvalprogramma’s. Goed, maar voor mij een beetje te rigoureus. De meesten onder ons willen wel een paar kilootjes afvallen maar dan wel zonder dieet en zonder hier al te veel moeite voor te hoeven doen. Dat is wel degelijk mogelijk! Lees onderstaande tips die er voor zorgen dat je, gecombineerd met wat extra beweging toch een paar kilootjes kwijt raakt.

Begin de dag met een glas lauwwarm water. Eventueel kun je het sap van een uitgeperste citroen er bij doen. Het verbetert de spijsvertering en is goed voor de stoelgang.

Het is misschien even wennen, maar drink je koffie en thee zonder suiker.

Drink geen frisdrank maar water. Wil je hier een smaakje aan toevoegen doe er dan een paar muntblaadjes in of een paar schijfjes citroen.

Algemeen bekend is dat je veel water moet drinken. Het je geen zin om de hele dag water te drinken dan kun je ook (kruiden)thee zonder suiker drinken. Om bij te houden hoeveel water je drinkt vul je ’s morgens een lege fles met water. Ga je de deur uit? Neem dan altijd een flesje water mee voor onderweg. Drink je een glas water voor het eten dan vermindert dat je hongergevoel.

Om je vetverbranding op gang te houden is het goed om drie maaltijden te eten. Tussendoortjes mag maar dan wel gezonde tussendoortjes, zoals een appel, een stuk komkommer of wat tomaatjes.

Eet gewoon wat je altijd eet en lekker vindt. Maar probeer eens kritisch te kijken naar wat goed is en minder goed. Probeer meer groenten te eten en minder “dikmakers”. Dol op lekkere toetjes? Magere yoghurt of kwark met vers fruit is ook lekker. Wil je toch een keer een calorierijk toetje probeer dan de hoeveelheid te halveren en hier juist heel langzaam met kleine hapjes van te genieten.

Langzaam eten en goed kauwen is sowieso een aanrader.

Laat doordeweeks het glaasje wijn staan. Dan smaakt het in het weekend des te lekkerder! Maar drink ook in het weekend met mate. Wil je het glaasje wijn bij het eten niet missen? Neem dan een kleiner glas of vul het glas maar voor de helft.

Eet bruin of volkorenbrood. Ook als je rijst of pasta maakt, kies dan voor de volkorenpasta en zilvervliesrijst. Maak je pasta dan is dit niet alleen veel lekkerder van verse producten in plaats van een potje kant en klare saus. Er zitten bovendien veel minder suikers in.

Zorg er wel voor dat je voldoende eet. Te weinig eten zorgt er niet voor dat je sneller afvalt. Bovendien krijg je eerder trek.

Zit je aan het eind van de avond aan een kop thee voor de buis neem dan een handje verse, ongebrande noten in plaats van zoetigheid. Kun je de chips of de M&M-tjes niet weerstaan? Pak dan niet de hele zak, maar doe dan een kleine hoeveelheid op een schoteltje. Ook hiervoor geldt: rustig eten en genieten!

En tot slot. Je hoeft je niet in het zweet te werken in de sportschool. Je huis een goede schoonmaakbeurt geven is ook goed voor de lijn! Nog beter is het om iedere dag een half uurtje te gaan wandelen of fietsen.

Dit is niet alleen goed voor de lijn, de buitenlucht zorgt er ook voor dat je je een stuk fitter voelt. Bovendien maak je vitamine D aan als je in het zonnetje loopt. Alhoewel met dit weer………ga ik mijn huis maar eens poetsen!

Maak voor je zelf een realistisch doel over hoeveel je wilt afvallen en in hoeverre jij je daar prettig bij voelt. Zelf ben ik zo’n 10 jaar geleden eens drastisch gaan lijnen. Na een maand was ik reuze trots dat ik 5 kilo was afgevallen. Maar wat gebeurde er? Mensen die ik een aantal weken niet gezien had vroegen mij: “Wat is er met jou aan de hand. Wat zie jij er slecht uit?”

 

 

 

 

About the Author

admin
Author with 220 posts
More about admin

Related Articles

Leave a Comment

Babbels en Brabbels is een blog voor de niet zo piepjonge, maar wel actieve 50-plusser die nog volop in het leven staat.